National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.01 seconds. 
Motion illiteracy of elementary school pupils
Zálešák, Daniel ; Kotlík, Kamil (advisor) ; Jansa, Petr (referee)
Title: Motion illiteracy of elementary school pupils Objectives: The main goal of the thesis is to examine the level of motion illiteracy of elementary school pupils from 8th and 9th classes. That will be reached per examining the level of motion competence and attitudes to motion activities, physical education and active lifestyle. There will be also specified factors, which have smaller or bigger influence on the level of motion competence. Methods: For obtaining data, the questionnaire containing the topic of motion literacy was made according to relevant sources. There was made also the test battery containing ten basic exercices. Results: Tested pupils reached better results than was expected. Boys were motionally literate more than girls. Pupils had mostly positive attitudes to motion activities and physical education, but there were some significant differences between attitudes of boys and girls. Keywords: school, skillfullness, motion activity, fitness, motoric, illiteracy
Linguistics in the field of special education
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Nebeská, Iva (referee)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.